♥ Jom Follow ♥

Pinnnnn... pinnnnn....


Thursday 21 August 2014

JUAL BELI BARANG ONLINE

Bismillahirrahmanirrahim

Korang pernah tak beli barang online?

Aku pernah.. bukan setakat pernah, malah dah tahap ketagih.. sobsob.. senanye kalau beli online ni dah banyak kali terkena problem yang sama - barang tak/lambat sampai. Paling mahal aku pernah beli regenye 2k lebih. Tapi biasanya aku tunggu sampai seminggu dua dulu baru contact supplier. Dan based on respond supplier tu aku akan ada feeling macam "oke, takpelah, maafkan jelah.." atau "hurmm.. pasni tak beli dah kat sini kotttt". So this is another story yang dalam kategori "oke, takpelah, maafkan jelah.." tapi masih menggamit emosikuuu..

11 Ogos 2014 - Isnin minggu lepas, aku beli barang online. Kali ni aku beli stroller untuk si kembar Ryan dan Anis. Kalau ikutkan patutnya aku dah dapat barang tu sebab normal Poslaju 1 hari je untuk kawasan Bandar. Paling lama pun 3 hari. Dek kerana Bunda dah bising bertanya, aku pun whatsapp owner kedai ni untuk check status. Aku wassap pada 15 Ogos 2014 - Jumaat tengah hari tapi owner cakap dia akan update status kat aku petang tu memandangkan dia berada di luar kawasan. Malam tu kutunggu dan kutabahkan hati dek kerana janji beliau tidak kesampaian. Sebab aku pembeli yang baik, maka aku malas nak bising-bising dan aku tunggu je. Untuk pengetahuan, Barang melalui pos boleh diterima pada hari Isnin hingga ke Sabtu. Tapi aku anggap Isnin-Jumaat sebab aku tak suka nak buat repo tak baik dengan orang.

Isnin – 19 Ogos 2014, aku wassap lagi tanyakan status. Agak pelik di situ sebab aku ada beli barang daripada kedai lain tapi barang tu ambil masa 2 hari je nak sampai. Lalu aku bertanya lagi dengan owner.. Sepi… tiada balasan… Setelah 3 jam menunggu, aku wasap tanda soal “??” itu je sebagai tanda bahawa aku ni sedang tertanya-tanya dan bosan mendengar soalan Bunda. Beliau reply dengan meminta aku tanya di page FB. Terus aku mesej page berkenaan.

20 Ogos 2014- Selasa, aku baru terima mesej reply dari page berkenaan. Daripada gaya reply dan soalan tu, nampak macam order aku tak diproses lagi. Aku rasa page ni dah ada 21k LIKE, maka repo dengan customer sepatutnya dah tip top. Come on lah. Kalau ada customer yang boleh gaduh dengan owner kedai sebab baju/tudung/ barang lain yang harganya bawah RM200, aku rasa aku lagi boleh mengamuk sebab aku order ni stroller untuk twin yang korang pun sahih tahu harganya bukan ciput. At least inform la bila dah pos ke apa ke. Aku pun ada jugak online business tapi takde pulak customer aku merungut barang tak sampai Yang lambat sampai pun sebab hari raya dan customer aku kat Sabah.

Untuk page berkenaan, dan mana-mana individu/syarikat yang nak buat sale secara online, tolong jangan abaikan nasihat aku ni. Aku share tips ni mudah-mudahan urusan bisnes korang lagi sistematik dan ramai customer datang. Untuk pengetahuan, tips ni bukan aku yang create, tapi aku belajar dengan otai-otai online bisnes and aku ubah ikut bahasa aku.

URUS TEMPAHAN

1.       Bekalkan pelanggan dengan maklumat produk, spesifikasi dan harga. Jangan takut pamer harga dan biarkan pelanggan buat pilihan mereka.
Kalau kita sendiri nak shopping pun kita pilih-pilih harga kan, so bagi peluang tu kat pelanggan kita jugak. Rezeki kita Allah yang bagi,so percaya Allah sepenuhnya.
2.       Confirmkan jumlah pembayaran, cara pembayaran. Kalau dah isi form tu, make sure korang komfemkan balik. Kalau susah sangat, download app MSM dekat smartfon tu pastu buat autoreply. Seboleh-bolehnya elakkan pelanggan isi form banyak kali dan elakkan soal jawab yang terlalu banyak.
Ini antara satu kelemahan kedai ni. Aku dah isi form online, dia suruh aku wassap lagi detail tu.. Sepatutnya kalau dah customer wassap bagitau nak beli, korang provide dengan detail payment, mintak dia isi borang online, pastu tanya dia balik dah isi ke belum. Kalau dah, korang check terus kat emel, atau apa aplikasi yang berkaitan, pastu komfemkan lagi sekali dengan ayat “oke cik, saya dah terima form. Ni Cik XYZ alamat yang kt Gombak tu, betul kan?” Tak payah nak formal sangat sebab pelanggan online ni lagi suka relationship dengan owner kedai supaya diorang rasa secure.
3.       Terus prepare barang yang nak pos. Update customer dengan detail pos.
Jangan menipu kata dah hantar tapi sebenarnya belum proses pun order tu. Percayalah, ada balasannya nanti. Macam aku biasanya aku memang akan rembat form Poslaju kat pejabat Pos tu banyak-banyak atau aku beli je sampul Pos Prabayar. Yang penting bukan cara korang balut bungkusan tu, Tracking Number dekat borang tu yang customer nak tahu.
4.       Lepas 2-3 hari, check balik tracking number tu dekat website Poslaju.
Apapun status di Poslaju, make sure korang update customer. Tanya dah dapat ke belum.
Ni boleh check sekali 10 number. So takde isu kedai kau banyak sangat order sampai rasa leceh nak check.
5.       Kalau barang dah sampai, buat ucapan terima kasih & appreciation to customer.
Ini sangat mudah tapi jarang ada owner kedai yang buat. Kena ingat, memang rezeki Allah yang pegang, tapi Allah nak jugak tengok usaha kau. Sekecil-kecil usaha pun boleh membantu di masa hadapan. Kalau customer kau suka kau, InsyaAllah dia akan beli lagi dengan korang.

Apa yang Hanim tahu belum tentu betul dan tepat. Tapi atleast perkara atas ni benda basic yang kena ada. Biasanya masalah jadi kalau kita buat bisnes ni part time (tak kata fulltime takde problem tapi normally orang yang buat part time la jadi masalah sebab bisnes ni side income je kan) Hanim juga owner kedai online secara part time. So jangan disebabkan nila setitik, rosak susu sebelanga. Sama-sama jaga peniaga yang lain oke.

Dan hari ni, 21 Ogos, receive mesej dari admin:

“As salam Pn.... Pn N minta maaf & nk sy inform customer utk kami proceed suruh supplier refund payment shj.. sbb 2 hari lepas Pn N dh pegi kat tempat supplier .. utk check stock & ambil sendiri stok utk penghantaran brg.. tpi stok masih belum sampai lgi.. sbb terlalu ramai sgt2 yg order.. ramai supplier lain juga menghadapi masalah yg sama...masih menunggu stok.. Pn N x puas hati business dgn supplier yg macamni sbb lambat nk tggu stok yg kami dah order & bayar. Nnti service & business kami juga akan terjejas sbb penghantaran lambat brg kpd customer. Nnti Pn.. bgi a/c Maybank ye utk kami compile utk isi refund form kat supplier. Minta Maaf sekali lgi. Terima Kasih

I am speechless.. 2 hari lepas baru check stock? Aku kompius sekejap.. sebab rasa dah bayar seminggu lebih kan.. Agak mengecewakan sebab untuk aku, motip aku beli barang kat kedai tu sebab harga dia offer tu lebih menarik dari tempat lain. Memangla boleh refund, tapi aku rasa aku still nak kan barang tu daripada nak duit tu direfund.. grrr..

Untuk owner kedai ni, aku harap pasni ada prevention action taken. Too bad I have this bad experience with your shop. Apa pun reason di belakang kejadian aku ni, mohon selamatkan pelanggan lain supaya perkara sama tak berulang. Kalau pun ada masalah peribadi, be professional. Dan kalau rasa tak dapat nak penuhi demand, don't promote. Orang kata nak minta maaf memang mudah, tapi hati yang koyak tu susah nak diubat kembali. So pelanggan yang kecewa tak mungkin akan ke kedai yang sama dua kali. 

p.s: korang yang tahu kedai ni mungkin alami pengalaman berbeza. dan review aku hanya tertakluk kepada pengalaman aku sendiri. Bad experience yang aku terima tak menderterminekan korang akan mengalami masalah yg sama. dan aku mungkin akan ke kedai yg sama kalau aku dah lupa pengalaman ni...

No comments:

Post a Comment