♥ Jom Follow ♥

Tuesday, 1 January 2013

Nak Loose Weight?

Bismillahirahmanirahim...


Hai gadis-gadis chubby.
         penat? sedih? terase kurang kasih sayang? ramai yang kate badan uols besar, montel, atau melabel uols kuat makan? bile beli baju takde sizelah, akak kedai tu tak bagi muke terus cakap 'dik, size besar dah habis lah.'. bile uols usha mamat hensem, die buat dek? mamat idaman reject korang sebab korang chubby? lepas tu takkan nak rase down dan rendah diri aje? tak boley! kene balas dendam okey! tunjuk yang korang lagi bagus, mamat tu rugi sebab die reject uols!macamane?



         mungkin uols sekarang tengah fikirkan cara nak turunkan berat badan tanpa perlu berpeluh, atau pun menghabiskan duit. mungkin uols nak kan care yang tak perlu uols bersusah payah. mungkin uols fikir, takpelah, maybe satu hari nanti lemak2 i akan pecah sendiri. maybe i pakai je losen ni lemak i boleh pecah, hilang la berat tu nanti. atau paling low of the lowest pon uols fikir, takpelah, i nak lelaki yang boleh terime i seadenye~ i nak lelaki yang pandang hati i, bukan rupe~

well, uols salah okey!

          zaman sekarang ni jangan harap nak laki macam tu! well, bukan i-ols nak kate takde, memang ade. tapi cube uols fikir balik, kalau uols mengharap lelaki yang pandang hati tak pandang rupe, adekah uols macam tu? tak,kan?? eeeaaaaa.. jangan tipu.. i-ols tahu okey~ i-ols tahu u-ols mengharap lelaki hensem yang memandang hati je bukan rupe. atau mungkin bukan hensem, tapi ade duit ke, bende lain ke ape2lah.

tak salah pun kalau uols mengharap cenggitu. uols nak yang hensem, yang tampan kacak bergaye. tapi uols kene berusehe. kalau uols nak yang tak pandang rupe, uols pon tak boleh tengok rupe. tapi kalau nak yang ade rupe, dalam post ni i-ols nak citer camne nak bagi uols ade rupe.

1. Malaskan makan.
mesti susah kan nak buat macam ni? tak uols. tak. uols je yang cakap susah sebenarnye tak. bile nak makan, malaskan diri. beli buah banyak2. buang semua gula-gula, cokelat, kacang kekacang, kerepek atau apelagilah bahan kunyahan mase lapang uols tu. cokelat ngan bende manis tu yang paling banyak kalori tau. jangan tertipu dengan majalah yang cakap boleh hilangkan stress bagai, tu sume propaganda je. gantikan dengan bijirin, oats, buah2 (macam buah anggur, apple, yang simple2), atau sayur. lepas tu tengok movie. haaa.. mesti kadang-kadang tengok movie terase nak makan makanan dalam movie kan? jangan. cakap kat diri sendiri- malas. pastu ngapngap buah-buahan tadi tu.

2. Minum air
kena minum air banyak-banyak. satu hari orang normal 2 liter. yang chubby ni kena minum lebih. maybe sekali minum, try habiskan 1 liter. ye, dramatik sangat. pujuk je diri suruh minum, tapi jangan lupe bernafas pulak uols. lepas tu gerenti uols asyik nak pergi toilet. takpe, pergi. yang ni ni uols takleh malas la. sebab nanti berterabur, nak basuh balik, jadi satu keje lain pulak. cube korang fikir lemak yang terbakar sebab uols kene bangun, jalan laju nak gi toilet. sikit je. tapi sikit-sikit lame2 jadi bukit. dalam case uols ni, sikit-sikit hilang tau-tau dah kurus. kehkehkeh tau kenape? air sangat membantu untuk meningkatkan kadar metabolisma kita. kadar metabolisma tu apa? iaitu kelajuan perpecahan lemak uols la. kalau rendah kadar tu, lambatla pecah. bile lambat, terkumpul dalam badan, tu yang berat naik tu.

3. Cara Pemakanan
Haramkan yang berminyak. kurangkan karbohidrat. nasi? NO. roti? NO. goreng pisang? NO. makap jenis sup-sup tu je. mihun sup, mee sup, sup sayur, sup ikan. kurangkan daging ayam atau lembu. sekali sekale takpe, tapi daging ikan kena selalu. lepas tu makan sikit-sikit, jangan sekali makan tu semua uols nak borong.  uols kene ade perasaan 'takpelah, esok ade lagi, i try makanan yang tu esok je'. pastu kalau esok uols tak jumpe lagi ke atau nauzubillah umur tak panjang ke, uols anggap je takde rezeki. jangan gelojoh. setiap kali makan, sejenis je uols amik. and sehari, maximum pemakanan berat ialah 3 kali. waktu kunyahan lain, makan buah atau sayur atau ape2 yang i cakap tu.

wow nampak sedapkan? go geddit!


okey mungkin ade suatu mase uols rindu nak makan makanan yang beminyakla carbohydrate la manis2 la. i-ols cakap, go for it, tapi sikit je, buat pelepas rindu katenyew. behagak sikit makan tu.ingat target nak kurus.

4. Senaman
yang ni i malas nak elaborate. uols sume dah tau, tapi uols malas kan. biaselah tu. kalau nak cepat lagi kurus, pegilah exercise.

5. Mindset 
untuk setiap makanan yang uols ambil, kuantiti dan kualitinya, uols kena fikir, 'Aku nak pakai baju cantik2'.


     i-ols tau camne uols rase, sebab i-ols dulu gemuk tau. sekarang ni dah mengecik sikit. hahaha i-ols amalkan yang i-ols sebut kat atas tu. lepas tu kakak i (si penulis lagi sorang tu) bagi makan herbalife. herbalife ni uols kene ingat tau, die bukan jamu. no no no. die nutrisi. i tak reti lagi nak explain secare mendalam, tapi cenggitulah. i-ols makan herbalife tu, lepas tu i-ols ikut rutin i-ols kat atas tu. memang laju berat turun. tapi mungkin u-ols tak nak makan herbalife sebab u-ols nak save duit. well, takpe. uols amalkan yang kat atas tu. herbalife ni tolong ape tau? tolong cepatkan process nak kurus, tolong shape kan badan, dengan tolong stabilkan hormon. tapi care tradisional yang macam i sebut kat atas tu la.

iols tahu perasaan menjadi chubby dan montel macam mana. sebab i pun pernah di kritik sebagai seorang yang gemuk.
=)


cheers and good luck uols!







No comments:

Post a Comment